Zlatan är kung

Men det hjälper inte.

Den riktige kungen är en miljökämpe. Han ville installera solceller på slottet 2010 och först nu får han som han vill. Riksantikvarieämbetet har äntligen sagt ja till 1.000 m2 solceller på slottets tak. Det finns plats för fler men det får komma senare. Priset för de 600 solcellspanelerna är 2,7 miljoner kronor vilket innebär 4.500 kr inkl moms per styck vilket innebär att panelerna är av den dyrare sorten med hög verkningsgrad. Solcellerna kommer att ge  12 % av slottets totala elförbrukning. Självklart går det att installera fler solceller på slottet så att det blir ett plusenergislott. Artikeln är nr 5 i serien Onödigt energislöseri.

 

Lotta Günther, fastighetschef på Statens Fastighetsverk, hoppas att solcellerna ska hålla mellan 50 och 100 år.

Satsningen på slottet är en del av Energiöverenskommelsen från 2016 där det övergripande målet för elproduktionen ska vara 100 % förnybar el senast till år 2040.

-Äntligen, att tänka hållbart är att tänka på framtiden, sa kung Carl XVI Gustaf.

Vän av ordning tänker nu vadå Zlatan?

Jo min tanke är såhär. Zlatan är min idol får jag väl säga.

Men det hjälper inte. Jag tror ändå inte på honom – i reklamen.

Zlatan vill nu tjäna lite mer- vilket är helt ok.

Men jag tror inte på honom – i reklamen. Han vill att vi ska spela mer, bet hard.

Normalt sett tror jag på Zlatan.

Men när det gäller reklamen tror jag inte alls på honom.

Min grundtanke är sådan att ju mer någon gör reklam för något – desto sämre är det.

Zlatan gör nu reklam för en mobiltelefon också. Det hjälper inte.

Om de lägger ut jättemycket pengar på reklamen så är det oftast en dålig produkt. Så enkelt är det.

Jag gillar inte spel och dobbel. Det är bara tråkigt. Samma med Zlatans nya telefon. Jag gillar min Iphone.

Ett annat exempel är Vattenfalls och EON:s otroligt stora reklamkampanjer på TV. De gör superreklam för kanske 100 miljoner kronor för sina fossilfria energiprojekt där de är så miljövänliga.  Jag tror inte en sekund på den reklamen. Ju mer reklampengar desto sämre produkter. Det stämmer alltid.

Varför slänger de bort dessa miljoner?

De vill sälja el och diverse produkter. Vattenfall och EON har otroligt skamfilat rykte när det gäller miljöfrågan. Det har varit kolkraft och kärnkraft

och nu vill de tvätta byken. Men det går inte. Folk är inte så dumma. Folk förstår instinktivt att det är nåt fel med dessa fossilfria projekt och enstaka solceller. Det är bara skit.

Vattenfall och EON vet att kärnkraft inte har så bra klang men om de istället säger fossilfritt(men tänker kärnkraft) så ska folk tänka: fossilfritt är ju bra då det innebär ingen olja och inget kol.

Därför lägger de så enormt stora pengar på reklamen.

Om Vattenfall och EON var ärliga och satte igång stora riktiga projekt med förnybar energi och energieffektivisering i Sverige och sa: Vi satsar nu rejält på 100 % förnybart till 2040, så att kärnkraften ska hinna bli helt avvecklad till dess, skulle de inte behöva sätta en krona mer på reklambudgeten.

De skulle stiga från det värdemässiga bottenträsket upp till i nivå med t ex IKEA.

Tyvärr ser det inte ut som att den kunskapen och insikten finns hos Vattenfall och EON.

 

Civilingenjör Lars Sundström SunToEarth

Bilden: Stockholms slott med solceller och en riktig kung.

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.