Vi vann över Vattenfall!

Om det är något som stora företag inte gillar så är det negativ publicitet. Efter min artikel förra veckan om hur Vattenfall misshandlar de kunder som köpt skräpprodukterna Smart Plug och EnergyWatch och ska stänga av dem helt från nätet utan ersättning har nu Vattenfall gjort en helomvändning.

Efter att endast ha skickat ett mail till de kunder som köpt skräpet om att alla dessa produkter i ett slag blir helt värdelösa från 1 februari 2019 skickar nu Vattenfall tio dagar senare, efter publiciteten och påtryckningar från kunderna, ett riktigt brev av papper till alla som köpt produkter som de kallar Smarta hem-produkter där Vattenfall dels förlänger tiden för avstängning från nätet till 1 augusti och dels , vilket är viktigast, ger pengarna tillbaka.

Vattenfalls representant Rick Khan skriver i brevet: ”Du har tidigare fått ett mail med information om att ditt avtal kring Smarta hem-tjänsten sägs upp. Vi har efter det utskicket bestämt oss för att förlänga uppsägningstiden så att du får möjlighet att hitta andra lösningar.”

Det gick bara 10 dagar efter mailet till kunderna innan det nya brevet kom. Enligt mailet skulle kunderna inte få någon ersättning. Varför får kunderna plötsligt full ersättning enligt det nya brevet. Svaret är att Vattenfall efter publiciteten inte vill förlora fler kunder. Rick Kahn har nu till och med fräckheten att fiska efter hur Vattenfall nu kan ”hjälpa” kunden med andra lösningar. Han tänker kanske försöka sälja på kunden en värdelös luft-värmepump?

Men när jag för tio dagar sedan, direkt efter det berömda kundmailet, kontaktade Vattenfall om ett besked om varför de inte betalar tillbaka pengarna, fick jag bara ett standardsvar: Vi återkommer med besked, men Vattenfall hörde aldrig av sig.

Du får således pengarna tillbaka om du köpt någon av dessa skräpprodukter som ingår i serien Smarta hemprodukter.

Garantitiden är tre år så du får utan att behöva be om det en avi på posten från Vattenfall.

Du behöver således inte ha kvar produkten. Du måste endast ha köpt produkten inom tre år räknat från 31 januari 2019 och tre år bakåt. Här finns en tveksamhet. Borde det inte vara tre år från den dagen meddelande först kom från Vattenfall att produkterna ska avvecklas? Det betyder att garantitiden borde gälla från slutet av november 2018.

Alla som köpt någon av produkterna får produkterna specificerade i brevet från Vattenfall inkl det aktuella priset. Vattenfall betalar även de 30 kr som det kostar dig att ta ut pengarna i bank eller på ICA etc.

Vattenfall skyller i brevet på teknikutvecklingen men sanningen är att produkterna var skräp redan från start.

Nu tänker Vattenfall istället fokusera på att få fram nya smartare tjänster för framtidens kundbehov.

Snälla Vattenfall, gör inte det. Ni har den mest osmarte personen i ledningen, Magnus Hall, och det kommer bara bli sämre.

Den nya regeringen måste snarast avskeda Magnus Hall. Annars kommer Vattenfall att fortsätta vara en bromskloss för utvecklingen mot ett 100 % förnybart samhälle med lägre energikostnader.

Återkommer om några veckor om hur Vattenfall regelbundet använder mutor som en affärside.

 

Civilingenjör Lars Sundström SunToEarth

lars@suntoearth.se

Bilden Smartplug GSM 9015

2 reaktioner på ”Vi vann över Vattenfall!

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.