Vattenfalls jättebluff-grundlurar kunderna! Ibrahim i kassan på ICA förklarar

Vattenfall inser nu den 29 november 2018 det jag varnade dem för redan i januari 2017

Kundmeddelande från Vattenfall:

”Solna i november 2018

Våra Smarta hem-tjänster upphör

Hej!

Smarta hemprodukterna; Smart Plug, Smart Temp, Smart Fuktsensor, EnergyWatch, Kontrollpaket (villa, lägenhet och fritidshus), Trygghetspaket (villa, lägenhet och fritidshus) samt stora-, mellan- och lilla Smarta Hempaketet ingår inte längre i vårt sortiment.

Från och med den 1 februari 2019 kommer vi inte längre tillhandahålla något IT- eller systemstöd för dessa produkter. Vi vill därför meddela att alla avtal med Vattenfall avseende Smarta hem-produkterna härmed sägs upp. De funktioner som produkterna erbjuder upphör, och du kommer därför inte längre kunna använda dem.

Har du frågor är du välkommen att kontakta oss via energibutik@vattenfall.com eller på
telefon 020-23 00 90, vardagar 8-18.

Med vänliga hälsningar
Vattenfall AB Försäljning

Rick Khan
Chef för Decentraliserade energilösningar”

 

Ny Teknik skrev: Och i dag torsdag släppte Vattenfall sin Energy Watch för 2 000 kronor. Vattenfall lovar att man ska kunna dra ned sin elförbrukning med 5-20 procent genom att ändra sitt sätt att förbruka el. Energy Watch visar nämligen exakt hur mycket el varje pryl drar och genom att se sanningen i vitögat ska man påverkas att bli sparsamma.

Varför kan inte Ny teknik någon gång testa en produkt istället för att bara kopiera pressmeddelanden. I detta fall hade testet kunnat skötas av Ibrahim i kassan på ICA.

Jag varnade Vattenfall redan i januari 2017 för dessa skräp-produkter.

Se nedan förkortad version av min artikel:

”Vargen som ville bli fåraherde.

Publicerad den 13 januari, 2017

Vattenfalls försöker också sälja några elektronikprodukter som energibesparande bland annat Energy Watch och Smartplug.

Vattenfall är beundransvärt duktiga på att hitta katastrofala produkter.

För att de ska fungera kräver de att du håller internet igång hela tiden så att Wifi fungerar.

Det innebär att du måste ha routern på konstant vilket innebär att du gör av med 10-20W el hela tiden.

Dessutom kräver Energy Watch att du har trådlöst internet nära din elmätare vilket inte alltid är fallet.

Mitt betyg: Minus 1 (Skala 1-5)

Jag är beredd att betala för dessa produkter: 0 kr.

Köpråd: Köp inte!

Anm. Tyvärr finns inte någon produkt i Vattenfalls butik som är köpvärd. Så mitt allmänna köpråd gällande Vattenfalls butik är: Köp inget!

Vattenfalls produkter är till för att öka elförbrukningen inte för energisparande.

Vattenfall saknar rudimentära kunskaper om energisparande och energieffektivisering. De vet helt enkelt inte!”

Vattenfall är ju ett statligt företag varför det är anmärkningsvärt att de i ett slag gör dessa produkter helt oanvändbara. De sk energibesparande produkterna som Smart Plug etc var ju helt värdelösa ändå men trygghetspaketen borde väl ha fungerat varför det är en märklig åtgärd.

Alla privatpersoner som lurades att köpa produkterna trodde ju att det var fungerande apparater. Var är Vattenfalls garanti och var är tryggheten? Vattenfall nämner inte med ett enda ord något om pengarna tillbaka eller kompensation.

När jag testade EnergyWatch och Smart Plug insåg jag snabbt att grejorna inte går att använda.

Vattenfall har väl nu till sist insett att produkterna inte fungerar.

Hur kan ett statligt företag som Vattenfall sälja sånt skräp utan att ta ansvar.

Vattenfall bör nu omgående lämna tillbaka pengarna för dessa produkter som nu blir ännu mer värdelösa.

EnergyWatch kostade 1500 kr och Smart Plug 500 kr.

De var värdelösa från start men är nu bevisat värdelösa.

Vattenfall – betala tillbaka omgående!

Alla ni som köpt dessa skräpprodukter – åk till närmsta Vattenfall-butik och lämna tillbaka grejorna och kräv återbetalning.

Av en händelse såg jag ett företag som idag säljer en smartplug som inte är beroende av Vattenfall. Den kostar 149 kr.

Man frågar sig – hur kan något sånt här inträffa?

Svaret är som vanligt: Follow the money! Ledningen dvs Magnus Hall är helt inkompetent. Hur har regering och riksdag kunnat låta honom hållas? Vattenfall har gått back i så många år och Magnus Hall har fått sina 20 miljoner eller mer varje år.

Svaret är också här enkelt: Inkompetens hos regeringen. Ibrahim Baylan erkände för ett par månader sedan att han inte alls förstod vad ingenjörerna på elbolagen sa till honom. Ibrahim Baylan sa att det är först nu som han börjar förstå vad de menar.

 

Jag lovar och svär att detta med Ibrahim på ICA inte alls var uttänkt men ser nu en koppling.

Det är Ibrahim Baylan som sitter i kassan på ICA efter att regeringen nu börjat fatta.

 

Civilingenjör Lars Sundström SunToEarth

lars@suntoearth.se

Bilden Magnus Hall Vattenfall vill synas vara miljövänlig

2 reaktioner på ”Vattenfalls jättebluff-grundlurar kunderna! Ibrahim i kassan på ICA förklarar

  1. Lars!

    Helt rätt, som konsument måste man kunna åberopa att man har 3 års reklamationsrätt. I detta (Vatten)fall är det solklart att det är leverantörens fel att produkten inte fungerar, därför pengarna tillbaka!
    Håller med dig om att Vattenfalls produkter är till för att binda upp kunder till företaget och till ökat elberoende.

    1. Hej Marcel!
      Jag har frågat Vattenfall ifall de tänker betala tillbaka och har fått till svar att de ska återkomma med besked.
      Mvh
      Lars S

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.