Vattenfall kan inte skriva på svenska

Vattenfall var riktigt snabba med att svara på mitt e-mail. Det tog bara 12 dagar..

Det är tydligt att de på Vattenfall backat efter kundernas protester och publiciteten gällande hur de först presenterade nedstängningen av tjänsten EnergyWatch.

Brevet nedan är  förmodligen ett ”standardmail” författat av någon på Vattenfall utan språklig begåvning.

Vattenfall har ju tillhandahållit en tjänst gällande EnergyWatch åt sina elabbonenter. Därför blir jag något förvånad över att Vattenfall skriver ”Har du tillhandahållit tjänsten dessförinnan har vi tyvärr inte möjlighet att kompensera.”

Hallå där! Det är ju inte jag som har tillhandahållit tjänsten! Det är Vattenfall som tillhandahållit tjänsten. Det är väl inte för mycket begärt att de på Vattenfall förstår vad tillhandahålla betyder?

 

”Hej Lars!

Tack för ditt e-brev!

 

Produkterna har utgått från Vattenfalls sortiment och erbjuds inte längre. Det händer mycket spännande inom energiområdet och tekniken går ständigt framåt. Energy watch var en tjänst som vi tog fram för över  10 år sedan så tjänsten liksom tillhörande produkter är nu i behov av utveckling. Vattenfall gör bedömningen att andra aktörer ligger i framkant och därmed kan leverera en mer marknadsanpassad  tjänst för ett uppkopplat smart hem och därför har vi fattat beslutet att stänga ned just den här tjänsten.

Vi har även lyssnat på kunderna så tjänsten stängs den 2019.07.31 vilket innebär att du kan använda dina produkter fram till dess. Det samarbetsavtal som vi har med de som tillhandahåller plattform, med servrar och underhåll av dessa, och den mjukvara som behövs för tjänsterna kommer att upphöra helt. Då allt detta är helt knutet endast till Vattenfalls produkter så kommer inget av detta att drivas vidare efter avtalets slut.

Vi erbjuder dig full kompensation för de produkter du köpt från oss som är inköpta efter 2016.02.01, vilket motsvarar den tid som vi ansvarar för enligt Konsumentköplagen.

Har du tillhandahållit tjänsten dessförinnan har vi tyvärr inte möjlighet att kompensera.

Vi är väl medvetna om att det är många som tycker det är tråkigt att vi avvecklar tjänsten. Din lösning kommer alltså inte fortsätta att fungera vilket vi bara kan beklaga.

För att hitta igen dina produkter så behöver vi mer information från dig. Vi behöver denna information:

Namn

Adress

Personnummer

 

Jag önskar dig en trevlig dag!

Vänliga hälsningar
Jennifer Jakobsson

Vattenfall Kundservice AB
kundservice@vattenfall.com”

 

 

Återkommer med en ny artikel gällande Vattenfalls mutbrott i en större stad i Svealand.

 

Civilingenjör Lars Sundström SunToEarth

Bilden: Installation av solceller på Ekerö

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.