Postkodlotteriet i smutsiga bottenträsket med kristna Kvällsstunden

Eva Struving foto Postkodlotteriet

Postkodlotteriet och Kvällsstunden är till synes fint folk.

Postkodlotteriet skriver på hemsidan:

”I Postkodlotteriets ambition att bidra till en bättre värld är det en självklarthet att sätta planetens välmående först.” Ja, de stavar så.

Svenska Postkodlotteriet bidrar tyvärr till fossilsamhällets fortlevnad genom att pracka på allmänheten oönskad fossil direktreklam i brevlådan.

Svenska Postkodlotteriets verksamhet ingår i den osunda gruppen ” Spel och dobbel”.

Det går att spärra reklamen via postkodlotteriets hemsida men de flesta orkar inte det.

Många har klistrat ”Ej reklam” vid sin brevlåda men det bryr sig smarta Svenska Postkodlotteriet inte om. De har kommit på den ”fina” iden att stoppa reklamen i ett kuvert med stort plastfönster för att kunna gå förbi Ej reklam-skyltarna.

Därigenom medverkar Svenska Postkodlotteriet dessutom till ännu mer fossila utsläpp genom det extra plast-kuvertet.

För att kunna rättfärdiga lotteriets stora klimatpåverkan utfärdar smarta Svenska Postkodlotteriet, precis som katolska kyrkan på medeltiden, avlatsbrev genom investeringar i utsläppsreducerande projekt.

Det vore kanske bättre att inte åstadkomma så stor klimatpåverkan istället.

Postkodlotteriets klimatavtryck i värdekedjan under 2016 var 22 489 ton CO2e. De senaste åren har Postkodlotteriets totala klimatavtryck ökat gradvis. Ökningen beror dels på att fler produktvinster lottats ut. Dels ökade antalet ”välkomsterbjudande till nya lottköpare”(direktreklam).


Anders Årbrandt foto Postkodlotteriet

Novamedia Sverige AB, som driver Postkodlotteriet, leds av direktörerna Anders Årbrandt, Eva Struving och Cecilia Bergendahl. Cecilia Bergendahl är utsedd Lotteriföreståndare och godkänd av Lotteriinspektionen.

SunToEarth har ställt frågan till Cecilia Bergendahl: Vad kommer ni att göra med er fossila direktreklam?

Vi har även sökt vd Anders Årbrandt och direktör Eva Struving för en kommentar.

Hur förklarar ni det för era barn?

Gratistidningen Kvällsstundens fula knep är likadant som Postkodlotteriets. Kvällsstunden har tryckt Posttidning B på tidningen. Då blir tidningen utdelad av posten.

Kvällsstunden trycks av Mittmedia Print AB, en annan känd klimatbov.

Nu måste politikerna täppa till detta kryphål för klimatbovarna.

Civilingenjör Lars Sundström SunToEarth

lars@suntoearth.se

Cecilia Bergendahl foto Postkodlotteriet

En reaktion på ”Postkodlotteriet i smutsiga bottenträsket med kristna Kvällsstunden

  1. Hej,
    Tack för att du uppmärksammade oss på stavfelet på hemsidan, givetvis ska vi ändra på det.
    Vad gäller ditt inlägg så vill jag gärna rätta till några felaktigheter:
    – Vi respekterar ”reklam nej tack skyltar”. Vi ser inget som helst intresse i att skicka reklam till människor som inte vill ha den. Det är också därför vi har en tjänst på vår hemsida där den som inte vill ha reklamen kan gå in och spärra sig. Om man inte gör det så vet vi inte att mottagaren inte vill ha försändelser från oss. Vi respekterar också de som anmäler sig till nix. Här finns länken till vår spärrtjänst: https://www.postkodlotteriet.se/kundservice/sparra-reklam.html

    – Vad vi inte kan påverka, och jag skulle tro att det är dessa försändelser du skriver om, är de bilagor vi har i tidningar och magasin. De finns i samtliga exemplar av en tidning eller ett magasin, det kan vi inte påverka.

    Du ska också få svar på din fråga av mig:
    Naturligtvis vore det absolut bäst om vi inte behövde skicka någon reklam men som du förstår så är reklamen viktig för oss för att vi ska kunna driva vårt lotteri. Utan kunder blir det inga pengar till ideella organisationer. Överskottet för 2017 var 1,1 miljarder kronor som gick till 56 ideella organisationer. Det är viktiga intäkter för dem. Vi jobbar ständigt med att minska antalet fysiska reklamutskick genom att kommunicera i andra kanaler men jag tror att det kommer att ta många år innan de har försvunnit. Vi vill dock att vårt fotavtryck ska vara så litet som möjligt och det är därför vi klimatkompenserar. Det kan man göra på många olika sätt och vi har valt att investera i projekt som är certifierade enligt Gold Standard, allt för att kompensationen ska bli så effektiv som möjligt. Vill du läsa mer om Gold Standard så finner du information här: https://www.goldstandard.org

    Jag tycker att det är synd att du inte avvaktade svar från våra vd:ar, du skickade ju mejlet igår. Om du tycker det går för långsamt nästa gång så kan du antingen ringa någon av våra vd:ar eller kontakta vår presschef, Roger Magnergård eller mig. Våra kontaktuppgifter finns på vår pressida på hemsidan.

    Bästa hälsningar
    Anne-Catherine Worth
    Kommunikationschef
    Novamedia Sverige AB, operatör av Svenska Postkodlotteriet

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.