Kritik från miljöpartiet

Mats Berglund MP Stockholms stad

Brevväxling per mail med Miljöpartiets Mats Berglund:

18 dec

Jag förstår inte varför du kritiserar personer som arbetar för bättre miljö och klimat. Och jag förstår inte varför du låter flygbolag betala dina inlägg genom reklamplatser. 

Hur tänker du?

Med vänlig hälsning,

Mats Berglund MP

Hej Mats!

Tack för ditt mail.

Du frågar mig:”Jag förstår inte varför du kritiserar personer som arbetar för bättre miljö och klimat. Och jag förstår inte varför du låter flygbolag betala dina inlägg genom reklamplatser. 

Hur tänker du?”

Jag tänker så här: Jag kritiserar alla som i högre grad bidrar till försämrat klimat. De flesta svenskar försämrar inte klimatet så mycket. De åker redan kommunalt eller cyklar. De reser inte utomlands med fossilflyg. De överkonsumerar inte.

Jag kritiserar överheten som försämrar klimatet. Det gäller alla som åker med fossilflyg på statens, kommunens, landstingets, löntagarnas, hyresgästernas och elkonsumenternas bekostnad. Om du inte själv betalar dina fossilresor kommer jag att kritisera dig. Isabella Lövin(rätt stavat?) åkte med tåg till Polen och det är respekt.

Om sk miljövänligt folk pratar och skriver men sedan släpper ut mycket mer CO2 är vanligt folk enligt ovan kommer jag fortsätta kritisera dem. Jag vet att järnrörsfolkets ledare åkte till Thailand med de övriga politikerna försöker få fram en regering men från det hållet är det inte så mycket annat att vänta.

Hur är det för din del Mats? Jag vet inget om dig mer än att du är medlem i Miljöpartiet. Förmodligen får du din lön via skattemedel. Om det är så har du ett mycket stort ansvar för att inte förslösa våra skattemedel.

Har du någonsin använt fossilflyg på det allmännas bekostnad?

Gällande mitt skrivande på min hemsida kanske du skulle undersöka verkligheten innan du skriver. Du skriver att jag låter flygbolag betala mina inlägg via reklamplatser. Jag önskar att det vore så roligt. Sanningen är att jag skriver alla mina artiklar utan att någon betalar mig. Du får din lön via oss löntagare. Du är därför beroende av oss löntagare och av ditt parti.

Än så länge är jag helt oberoende och skriver för att jag tycker att det är viktigt.

Fram till idag den 18 december har jag aldrig fått in en krona från någon för mitt skrivande. Däremot har jag fått ofantligt mycket beröm och uppmuntran från olika människor för mitt skrivande.

Berömmet kommer från alla sorters människor, både kvinnor och män, som bönder, hantverkare, professorer, vd:ar, ingenjörer, energirådgivare, statligt anställda, politiker, experter. Jag har aldrig någonsin yppat något om detta beröm för någon, förutom för min fru, då det är en hederssak.

Självklart har jag haft en del kostnader för mitt skrivande men aldrig någon intäkt.

Gällande annonserna är det annonser som poppar upp via Google. Jag har gett min tillåtelse till dessa annonser från Google och min tanke var att de skulle kunna täcka en lite del av mina kostnader för artiklarna men inser att jag i bästa fall kommer att få en intäkt om ca 500 kr efter ett år från dessa annonser. Jag kommer behålla annonserna och ska se om det går att få bort olämpliga annonser. På sikt hoppas jag kunna lägga in riktade annonser och få bort Google och kanske kunna få en intäkt om 1000 kr per år.

Kommer du att svara på mina frågor Mats?

Med vänliga hälsningar

Civilingenjör Lars Sundström SunToEarth

19 dec

Hej Lars, 

Tack för svaret!

Jag reagerade lite för att jag tycker att det känns så onödigt när vi, tyvärr alltför få, som på olika sätt jobbar för den gröna rörelsen och för klimatet motarbetar varandra. Vi borde istället lyfta varandra mer och hellre peka på goda exempel. Mitt intryck är att klimat- och miljöfolk flyger sparsamt och med eftertanke. Men jag vet ju att det inte alltid går att undvika flyg om man vill vara närvarande vid internationella möten, osv. Det är inte alltid man som utomstående har koll på vilka överväganden som gjorts inför varje flygresa, men jag kan nog svära på att alla som jobbar aktivt för att motverka klimatförändringarna numera gör den typen av överväganden inför varenda resa. 

Jag har i dagsläget inga politiska uppdrag. Men jag har suttit i Stockholms kommunfullmäktige i tre mandatperioder och under de åren flugit några gånger, bla till Reykjavik och till Helsingfors, två resmål som det är svårt att komma till på klimatvänligare sätt givet att Finlandsbåtarna inte alls är särskilt miljövänliga. Jag har några gånger tagit tåget när övriga politiker valt flyget till samma möten. Jag har rest i enlighet med Stockholms resepolicy som jag också varit med om att påverka mot ett mer hållbart sätt resa för stadens politiker och tjänstepersoner. Och jag har självklart aldrig flugit för miljöpartiets räkning.

Men det jag reagerade mest emot i ditt inlägg och även ville upplysa dig om var ju att det var sponsrat av ett flygbolag. Och kanske är det så med Google-annonser som med flyg i tjänsten eller i de politiska uppdragen, att det inte alla gånger går att välja bort flyget. 

I övrigt vill jag tacka för ditt arbete och ditt engagemang för en fossilfri energianvändning och en grönare värld. 

Med vänlig hälsning,

Mats Berglund

Ordförande Miljöpartiet de gröna i Stockholms stad

Hej Mats!

Tack för ditt svar.

Vi är inte så få som du kanske tror som arbetar för ett bättre klimat.

Det är förmodligen fler än du som reagerar på annonser om flyg på min hemsida. Ska undersöka hur man blockerar sådana. Problemet, när man tittar på hemsidan, är att annonserna speglar ens intressen och jag får många annonser om solceller men aldrig om flygbolag då jag inte rest med flyg under de senaste 20 åren och har därför inte sett flygannonser.

Alla har ett fritt val om de vill flyga och även jag har rätt att flyga om jag betalar resan själv. Det jag vänder mig mot är de som flyger gratis på annans bekostnad. Därför kommer jag aldrig släppa den delen av klimatproblemen utan kommer fortsätta granska fossilflygarna.

Ett av klimatproblemen är prissubventionerna på elen för industrin och de som bor i glesbygdskommunerna. Glesbygdskommunernas innevånare kan hellre subventioneras på annat sätt.

Varför ska de slippa undan? Vad tycker du?

Jag skulle också vilja belysa detta som du anmärkt på i ditt mail till mig och undrar om du har något emot att jag publicerar vår skriftväxling, vilket jag hoppas du inte har, då du ju inte har något att  skämmas för.

Mvh

Civilingenjör Lars Sundström SunToEarth

Efter mitt sista mailsvar har inte Mats Berglund MP inte svarat och jag vet inte anledningen.

Jag anser att om du som läser detta

är privatperson och själv för egna surt förvärvade medel betalar din enstaka fossilflygning kan ingen säga så mycket om det.

Men om du som läser detta på något sätt får din fossilflygresa betald av din privata arbetsgivare eller annan bör du tänka om oavsett om du är journalist, ingenjör eller modedesigner. Om du däremot får din fossilflygresa betald av stat, kommun eller region eller av fackförening, elbolag, skola eller andra företag och institutioner som i förlängningen betalas av Sveriges löntagare kan du räkna med att förr eller senare avslöjas och kritiseras oavsett om du är lärare eller utrikesminister.

Civilingenjör Lars Sundström SunToEarth

lars@suntoearth.se

2 reaktioner på ”Kritik från miljöpartiet

  1. Jag håller med dig och att de offentliga verksamheterna borde omgående sluta att leasa fossilenergidrivna fordon.
    Varför inte förbjuda att sälja dem?
    Jag ställde samma fråga dec 2016 till Pär Holmgren på ett seminarium för energi och klimatrådgivare och han tittade på mig och sa att der var vågad tanke.
    Men min fråga är – om man fortsätter att sälja fossiltdrivna fordon så fortsätter problemet med CO2 att öka.
    Tack för dina artiklar med massa fakta, de använder jag mig av när jag väcker diskussioner.

    1. Hej Edita!
      Ursäkta att jag inte svarat tidigare. Har haft för mycket att göra. Idag är det inte lika vågat. Allt beror på alternativen. En av mina kontakter skriver att han har beställt en elbil för leverans i januari och ju mer vi blir vana vid tanken med att vi inte måste köra fossilbil desto lättare att avstå.
      Det är åtminstone något land som infört försäljningsstopp för fossilbilar från 2025 och år 2025 är nog ett realistiskt stoppår även i Sverige.
      Däremot borde alla offentliga verksamheter snarast införa leasingstopp för fossilbilar.
      Idag finns elbilar med över 40 mils räckvidd och rimliga priser.
      Hoppas vi kan fortsätta hålla kontakten.
      Mvh
      Lars S

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.