Ska vi skattebetalare och elkonsumenter betala för kärnkraftspropagandan?

Energiföretagens två tidningar Fjärrvärmetidningen och tidningen ERA ersätts vid årsskiftet av en  ny tidning, Energi – El, värme & kyla. Energiföretagens olika medlemsföretag som t ex Vattenfall försörjs i huvudsak av oss skattebetalare och av oss el- och fjärrvärmekonsumenter.

Hur kommer det sig då att Energiföretagen inte följer folkviljan?

Folkviljan, manifesterad av samtliga parlamentariska partier utom v, l och sd i Energiöverenskommelsen 2016, innebär att Sverige helt ska gå över till förnybara energikällor till 2040 gällande vår elproduktion.

Energiföretagen försörjer till stor del den kärnkraftsintresserade journalisten John Hardwicks företag  Conventus Media. Conventus Media producerar ett stort antal facktidskrifter med flaggskeppet Nordisk Energi i spetsen. I Nordisk Energi(är det bara jag som får konstiga funderingar kring namnvalet , Nordisk Energi, Svensk Energi, Svenska hmhm-rörelsen) propagerar John Hardwick för kraftfull utbyggnad av kärnkraften och ifrågasätter övergången till förnybar energi. John Hardwick skriver i senaste numret av Nordisk Energi en ledare med rubriken ”Smärtsam energiomställning eller ett nytt kärnkraftverk”. John Hardwick kallar kärnkraften hållbar och icke-fossil. När man öppnar nättidningen Nordisk Energi kommer först en diffus text knappt synbar innan tidningen öppnas ungefär som nazisterna gjorde i propagandafilmerna med hakkorset för att hakkorset skulle verka välbekant och bra. Den knappt synbara texten är ”Loading fusion”.

Nu visar det sig att Energiföretagens Fjärrvärmetidningen också har en exakt likadan diffus text knappt synbar innan tidningen öppnas!  Den knappt synbara texten är  även här ”Loading fusion” och det är exakt samma utförande!

Någonting säger mig att tidningen ERA också har en ”Loading fusion”. Hur blir det nu med den nya tidningen Energi – El, värme &kyla. Får den också en ”Loading fusion”?

Energiföretagen ingår i samma intressesfär som statliga Affärsbolaget Svenska Kraftnät.

Jag infogar nedan klipp från tre av mina vänner på nätet som gäller Svenska Kraftnät och Vattenfall men som är precis lika aktuella för Energiföretagen:

”Pälle”

Svenska kraftnät är tyvärr kärnkraftsanhängare. De borde ägna sin tid och bygga ett bra elnät, inte propaganda för kärnkraft och smutskastning åt vind och sol, som de gör idag. Ta det idiotiska beslut svenska kraftnät tagit, att inte förstärka kablarna till Gotland. Det är i svenska kraftnäts budget, småpengar det handlar om. Man man är rädd att vindkraft och solkraft ska fungera, eftersom man sagt att det inte ska fungera. Man är rädd att det man sagt ska motbevisas. Att svenska kraftnät spenderat enorma mängder på elnät för att gynna kärnkraft, är inget man vill berätta högt. Svenska kraftnät är en statlig myndighet som ska jobba för Sverige bästa, inte vara något propaganda organ åt kärnkraftsindustrin. Regeringen borde ”rycka” SVK i örat och få dom att skärpa sig.”

”N_H”

Till detta kommer också att Svenska Kraftnät valt att inte lägga ner en ny likströmskabel till Gotland vilket fått till följd att GEAB (Gotlands Energiverk AB) nu stoppat vidare anslutning av solcellsanläggningar. Ändutrustningarna på den befintliga likströmskabeln lär också kunna uppdateras för att utöka kapaciteten på denna. Överlag förefaller det som om förnyelsebara energikällor skall motverkas trots att de innebär nya arbetstillfällen.

”Framtidens elproduktion är förnybar”

Lars det är fel. Dessa företag(Vattenfall, EON och Fortum) kommer att användas i utbildning i nationalekonomi på Handelshögskolan som exempel på företag som kostat Sverige miljarder som negativt påverkat annan tekniks utveckling och välfärdssatsningar. Så namnen på företagen lever vidare men namnen i företagen som var ansvariga är ju redan idag nästan glömda.

 

Min fråga till regering och riksdag är:

Ska de vara så här?

Civilingenjör Lars Sundström SunToEarth

Bilden: Solceller i Nacka.

Kommentera