Rostigare än din gamla Volvo Amason

Sverige har stor väderkompetens inom SMHI och kan förutsäga sol- och vindförhållanden med gott resultat inom ett par dygn eller mer.
Det betyder att vi har gott om tid på oss att förutse eleffektbehovet för energkällor som måste täcka upp effektbehovet för solel och vindkraft när vädret ändras.

Somliga använder sig av uttrycket slumpkraft för att beskriva sol- och vindkraft.

Min åsikt är att Sveriges största slumpkraft är kärnkraftverket Oskarshamn 3.

Igår kl 12 tvingades Oskarshamn 3 börja stänga ner all elproduktion trots att kärnkraftverket varit avstängt under flera månader för reparation och nyss återstartat. Man kan tycka att verkstan borde lagat allt under en sån lång renovering.
Igår kl 18 hade tillskottet från Oskarshamn 3 dvs 1412 MW eleffekt försvunnit helt.

Det tog sex timmar för att ca 10 % av Sveriges elkraft skulle försvinna.

Nobody saw it coming!
Ingen anade att de skulle stänga ner.
Här kan man prata om slumpkraft. Solceller och vindkraftverk är under av tillförlitlighet jämfört med detta.

Varför händer nu sånt här?
Svaret är dels att Sveriges kärnkraftverk byggdes av den entreprenör som gav det lägsta anbudet och samtidigt förmodligen höll med de billigaste materialdelarna och den billigaste arbetskraften.
Dels är svaret att Sveriges kärnkraftverk är byggda med teknik och material från den tid då Volvo tillverkade den fantastiska personbilen Amason. Det var på 1960-talet. Sveriges amasoner är nu mestadels upprostade och de få som är kvar består nästan av mer rost än stål.
Det är samma sak med Oskarshamn 3. Självklart är Oskarshamn 3 oerhört rostangripet.

Min förhoppning är att det inte händer nåt innan Oskarshamn 3 läggs ner.

Kärnkraft är för farligt för att få skötas av ingenjörer. Med det menar jag att om bara tekniska specialister får bestämma är det lätt att de snöar in på farliga vägar.

Civilingenjör Lars Sundström SunToEarth

En reaktion på ”Rostigare än din gamla Volvo Amason

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.